شیوه انتشار
آنلاین
زبان نشریه
فارسی و انگلیسی
نحوه دسترسی
آنلاین و آزاد
کشور محل انتشار
ایران
حوزه فعالیت تخصصی
مهندسی و تکنولوژی
شروع انتشار
1403
نوع داوری
Peer - Reviewd
ایمیل نشریه
info@etsjr.ir
عوامل موثر بر اعتماد مصرف کننده در ارتباط با چت بات های هوش مصنوعی
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 15 - 44
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک منابع انسانی دانشگاه تهران
چکیده :
این مطالعه عواملی را که بر اعتماد مصرفکنندگان به چترباتهای هوش مصنوعی تأثیر میگذارند، خلاصه کرده و آن را به دو دسته تقسیم میکند: عوامل مرتبط با چتبات (تخصص، انسانسازی، پاسخگویی و سهولت استفاده)، عوامل مرتبط با شرکت (ریسک درک شده، اعتماد به برند، پشتیبانی انسانی). این تحقیق سعی دارد مکانیسم شکلگیری اعتماد چت رباتهای انسان و هوش مصنوعی را بررسی کند و به این سوال پاسخ دهد که چگونه میتوان اعتماد مصرفکنندگان را به چترباتهای هوش مصنوعی ارتقا داد. نتایج نشان داد که عوامل مرتبط با چت بات (تخصص، پاسخگویی و انسان گرایی) بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر مثبت می گذارد. عامل مرتبط با شرکت (اعتماد برند) به طور مثبت بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر می گذارد و ریسک درک شده بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر منفی می گذارد. این مطالعه به تعمیق درک اعتماد ارتباطی چت رباتهای انسان و هوش مصنوعی کمک میکند، یک مدل اساسی از اعتماد رباتهای چت انسان-هوش مصنوعی ایجاد میکند و بینشهایی را برای شرکتهای تجارت الکترونیک برای بهبود رباتهای گفتگو و افزایش اعتماد مصرفکننده ارائه میکند.
این مطالعه عواملی را که بر اعتماد مصرفکنندگان به چترباتهای هوش مصنوعی تأثیر میگذارند، خلاصه کرده و آن را به دو دسته تقسیم میکند: عوامل مرتبط با چتبات (تخصص، انسانسازی، پاسخگویی و سهولت استفاده)، عوامل مرتبط با شرکت (ریسک درک شده، اعتماد به برند، پشتیبانی انسانی). این تحقیق سعی دارد مکانیسم شکلگیری اعتماد چت رباتهای انسان و هوش مصنوعی را بررسی کند و به این سوال پاسخ دهد که چگونه میتوان اعتماد مصرفکنندگان را به چترباتهای هوش مصنوعی ارتقا داد. نتایج نشان داد که عوامل مرتبط با چت بات (تخصص، پاسخگویی و انسان گرایی) بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر مثبت می گذارد. عامل مرتبط با شرکت (اعتماد برند) به طور مثبت بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر می گذارد و ریسک درک شده بر اعتماد مصرف کنندگان به چت بات ها تأثیر منفی می گذارد. این مطالعه به تعمیق درک اعتماد ارتباطی چت رباتهای انسان و هوش مصنوعی کمک میکند، یک مدل اساسی از اعتماد رباتهای چت انسان-هوش مصنوعی ایجاد میکند و بینشهایی را برای شرکتهای تجارت الکترونیک برای بهبود رباتهای گفتگو و افزایش اعتماد مصرفکننده ارائه میکند.
کلمات کلیدی :
اعتماد مصرف کننده، چت بات های هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، ارتباطات خدماتی
اعتماد مصرف کننده، چت بات های هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، ارتباطات خدماتی